Nienawiść, którą dajesz- Angie Thomas

"Thug life" oznacza "The Hate U Give Little Infants F*cks Everybody". Nienawiść okazana dzieciom, niszczy wszystkim życie. (...) Khalil powiedział, że chodzi o to, że co społeczeństwo daje nam w dzieciństwie, później boleśnie odczuwa to na własnej skórze.


Historia rozpoczyna się tragicznie. Na oczach Starr biały policjant zabija jej przyjaciela z dzieciństwa bez powodu. Dziewczyna nie może się otrząsnąć z powodu tego wydarzenia, tym bardziej, że przypomina jej incydent sprzed sześciu lat, gdy inny człowiek zastrzelił jej przyjaciółkę. Zdarzenie, którego była jedynym świadkiem zaczyna coraz bardziej utrudniać jej życie. Staje się także impulsem dla ludzi, którzy walczą o równouprawnienia rasy czarnej. W tym wszystkim główną rolę gra Starr, od której zależy, czy świat usłyszy prawdę na temat morderstwa jej przyjaciela.


Jak tylko dostałam propozycję dotyczącą książki "Nienawiść, którą dajesz" wiedziałam, że muszę ją przeczytać. Nawet nie przeczytałam dokładnie opisu, po prostu czułam, że nie mam wyjścia i się zgodziłam. W końcu doczekałam się paczki, zabrałam się za czytanie i wow! Ta powieść wywarła na mnie naprawdę spore wrażenie i dała do myślenia. Może nie jest to lekka lektura, ale z pewnością warta przeczytania.
Historia Starr czasami aż przyprawia o dreszcze i niedowierzanie. W gangsterskiej dzielnicy (zwanej gettem), w której mieszka, ciągle dochodzi do zamieszek i strzelanin. Wychodząc na ulicę nigdy nie ma pewności, czy zaraz nie rozpoczną się strzały. Przeciwieństwem społeczności z Garden Heights jest szkoła prywatna Williamson Prep, do której uczęszcza dziewczyna. Starr jest rozdarta między tymi dwoma światami, starając się dopasować do każdego z nich. Dochodzi do tego panujący rasizm, podział na białych i czarnych, przez który ciągle wybuchają konflikty, a ludzie nie są traktowani na równi. Tym, co niepokojące w tej książce, jest wyraźna dyskryminacja rasy czarnej przez rasę białą. Może nie przez wszystkich, ale zdecydowanie jest ona jawna, chociaż nikt tego głośno nie mówi. Wiele pojawiających się osób uważa ludzi czarnych za gangsterów tylko przez kolor skóry. Jest tu poruszona problematyka tolerancji, tak ważna w dzisiejszych czasach. Autorka przedstawiła ten temat w całkiem drastyczny sposób, ukazując, że mało kto liczy się ze zdaniem czarnoskórych. Być może nie jest to aż tak obecne w naszym społeczeństwie, ale jak jest w innych? Jeśli takie realia istnieją gdzieś na świecie, to mrozi krew w żyłach.
Samą powieść dość szybko się czyta, jest napisana nieco młodzieżowym językiem. Wydarzenia poznajemy z perspektywy głównej bohaterki, co pozwala nam poznać jej uczucia, emocje. Podoba mi się styl pisania autorki i kreacja bohaterów. Oprócz motywu rasizmu, pojawia się też tutaj nieco humoru i zwykłego życia. Nie ma potrzeby się rozwlekać nad bohaterami, gdyż są to zwykli ludzie, którzy posiadają zarówno zalety jak i wady, słabości.
Moim zdaniem zdecydowanie warto przeczytać tę książkę, ponieważ jest naprawdę wartościową pozycją.
Moja ocena- 7,5/10

Książkę  mogłam przeczytać dzięki uprzejmości wydawnictwa Papierowy Księżyc ♡


Komentarze

  1. Postaram się ją przeczytać w niedługim czasie, bo porusza ważny temat i tylko dla niego warto już po tę książkę siegnąć. Ale dodatkowo ciekawi mnie, jak ten temat został opakowany :) Mam nadzieję, że wpadnie mi w łapki jeszcze w tym roku!

    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka bardzo mnie zainteresowała ;) Muszę koniecznie po nią sięgnąć niby nie mój klimat ale jednak ma coś w sobie co mnie do niej ciągnie ;) Pozdrawiam 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejna intrygująca książka, poruszająca bardzo ważną i aktualną tematykę! Rasizm... Niby go coraz mniej, ale jednak wciąż sieje spustoszenie. Dodaję tę powieść do listy tbr.

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty